Kupujemy kask narciarski

Co prawda zgodnie z obowiązującymi regulacjami osoby, które ukończyły 16 rok życia nie muszą korzystać na stoku z kasków narciarskich, nie mnie jednak warto rozważyć taką opcję. Zarówno dla własnego bezpieczeństwa, chroniąc głowę przed urazami w sytuacji ewentualnego upadku, jak i komfortu jazdy. Kask bowiem chroi nie tylko przed kontuzjami, lecz doskonale radzi sobie z wiatrem oraz niską temperaturą. Pośród ogromnej palety dostępnych kasków zdecydowanie jest z czego wybierać. Znajdzie się coś zarówno dla pasjonatów ekstremalnych doznań, spokojnej jazdy, jak i zorientowanych na design estetów.

Jak wybrać?

Poza walorami estetycznymi jednak, dobrze byłoby, abyśmy zapewnili sobie właściwą ochronę. Aby to zrobić, w pierwszym kroku należy zmierzyć obwód głowy. Czynność wydaje się bardzo prosta i taką w rzeczywistości jest. To o czym powinniśmy pamiętać, aby dobrać odpowiedni kask jest fakt, iż obwód mierzymy około 1 centymetra nad linią brwi. Dobrze dopasowany kask z pewnością zapewni bezpieczeństwo. Powinien jednak być również wygodny. To, czy tak się stanie zależy od kształtu nakrycia głowy, a dokładnie od wyściółki, jaka znajduje się wewnątrz kasku. Przymierzając go zatem, zwróćmy uwagę, czy nie zsuwa się z głowy w sytuacji, gdy nie zapięliśmy paska pod brodą.

Standardowy pasek posiada miękką wyściółkę, która chroni przed otarciami oraz zsuwaniem się paska. Aby właściwie utrzymywał kask, należy dopasować jego długość. W tym celu powinniśmy zdjąć wyściółkę, zapiąć sprzączkę i zmniejszyć obwód paska, tak by był dobrze dopasowany. Pamiętajmy, że pasek nie powinien utrudniać oddychania, przełykania ani wykonywania ruchów. Jeśli uda nam się dopasować długość paska odpowiednio, zakładamy z powrotem materiał ochronny. Jedna uwaga przy okazji wyściółki. Powinna być wykonana w atki sposób, aby było mozna ją prać bez utraty pierwotnych właściwości. Duże znaczenie dla komfortu użytkowania ma samo zapięcie kasku, które powinniśmy móc swobodnie obsłużyć w rekawicach narciarskich.

Kształt

Właściwie dobrany rozmiarem i kształtem kask nie będzie miał również wewnątrz miejsca, aby poruszać się na boki. Chcąc ułatwić sobie proces mierzenia i doboru właściwego rozmiaru, postarajmy się rozpocząć je od większych numerów, a następnie przymierzać mniejsze.

Skoro znaleźliśmy już kask, który potencjalnie spełnia nasze wymagania pozostawmy go o ile to oczywiście możliwe przez kilkanaście minut na głowie. W tym czasie nie powinniśmy poczuć jakiegokolwiek dyskomfortu spowodowanego na przykład uciskiem. Jeżeli doświadczamy jednak takiego stanu, oznacza to, że musimy kontynuować selekcję.

Jednym z istotnych elementów, na które powinniśmy zwrócić uwagę jest dopasowanie go do gogli, naturalnie o ile już je posiadamy. Jeśli w dalszym ciągu jesteśmy jeszcze przed zakupem okularów sytuacja jest bardzo komfortowa. Gogle muszą pasować do kasku, szczególnie, jesli chodzi o kształt ramki tak aby dobrze chronić czoło i zatoki przed mrozem i wiatrem. Poza tym zapięcie  znajdujace się z tyłu kasku pozwalające na trzymanie paska gogli musi pasować do rozmiaru paska, który ma trzymać.

Konstrukcja

Konstrukcje kasku bywają bardzo przemyślane i jeśli chodzi o markowych producentów skoncentrowane na bezpieczeństwie narciarza oraz estetyce. Design przyciąga oko i z punktu widzenia marketingu jest krytyczy. To zazwyczaj jeden z pierwsych eleentów branych pod uwage w ramach decyzji o zakupie. Drugim czynnikiem jest włąśnie bezieczeństwo. Trzecim natomiast cena. Kupując kask możemy wybrać spośród dwóch standardowych rozwiązań spotykanych w ich budowie. Pierwszym z nich jest tańsze (‘in mould’) którego struktura łączy na stałe warstwy zewnętrzną oraz wewnętrznąza pomocą pianki polistyrenowej. Powstaje dzięki temu lekki, monolityczny kask z prostymi rozwiązaniami wentylacyjnymi. Drugim, kompletnie różnym rozwiązaniem jest kask produkowany w technologii hardshell. Posiadają zewnętrzną skorupę z karbonu, karbonu z domieszką kevlaru lub z kopolimeru akrylonitrylo-butadieno-styrenu. Warstwa wewnętrzna jest ukształtowana zazwyczaj z pianki EPS. Dzięk takiej kombinacji, powstaje wystarczająco dużo miejsca dla efektywnego systemu wentylacji oraz w kaskach z nieco wyższej półki również modułów komunikacyjnych. Kaski w technologii hardshell są relatywnie cięższe od tych wykonanych w technologii ‘in mould’. Bardziej zaawansowane wykonanie znajduje rónież swoje odzwierciedlenie w cenie kasku.

O czym pamiętać?

W sytuacji, gdy dojdzie do zdarzenia na stoku skutkującego upadkiem i uderzeniem kaskiem w podłoże lub jakąkolwiek przeszkode, powinniśmy dobrze obejrzeć sprzęt i rozważyć jego wymianę. Oczywiście, wszystko zależy również od budowy kasku ponieważ w większości przypadków kask posiadający strukturę modułową, po uderzeniu nie będzie prawdopodobie nosił śladu uszkodzeń poza drobnymi zadrapaniami. W przypadku jednak kasku o strukturze jednolitej, w miejscu uderzenia zwykle ulega deformacji, co oznacza, że należy go wymienić na nowy.

Zasadą jest natomiast, że niezależnie od tego, czy mieliśmy jakąkolwiek kolizję, w której kask ochronił nam głowę, czy też uniknęliśmy jakichkolwiek kłopotów na stoku, kask należy wymieniać co 3 do 5 lat.