Opony zimowe. Część druga

W pierwszej części wpisu na temat opon oraz ich dostosowania do specyficznych warunków użytkowania powiedzieliśmy sobie o szeregu parametrów, na które należy zwrócić uwagę. Bezpieczeństwo na drodze bowiem w równym stopniu zależeć będzie od naszych umiejętności kierowania pojazdem, jak i ogumienia, które dostosowane do auta i warunków jazdy stanie się naszym sprzymierzeńcem. Wspomnieliśmy więc o rozmiarze opon oraz konieczności postepowania zgodnie z zaleceniami ich producenta. Podobnie, odnieśliśmy się do zestawu indeksów nośności i prędkości. Zwróciliśmy także uwagę na klasy opon w odniesieniu do sposobu ich użytkowania.

W bieżącym wpisie zajmiemy się kolejnymi na liście istotnymi elementami pozwalającymi na dobór właściwych opon.

Styl jazdy

Każdy z kierowców prezentuje nieco odmienny styl jazdy, dlatego producenci ogumienia podzielili style na trzy podstawowe grupy. Pomijając ogumienie specjalistyczne, w tym również sportowe, przyjęto standardowy podział na jazdę spokojną, umiarkowaną oraz dynamiczną. I tak dla jazdy spokojnej, głównie w mieście, bez gwałtownych przyspieszeń czy skomplikowanych manewrów, dobrym wyborem będą opony kierunkowe. Najlepiej ciche ogumienie z segmentu ekonomicznego.

Z kolei umiarkowane naciskanie na pedał gazu zarówno w warunkach miejskich, jak i poza nimi wymagać będzie ogumienia kierunkowego klasy ekonomicznej lub średniej.

W przypadku jednak, gdy siadając za kółkiem budzi się w nas sportowa dusza, a przy tym poruszamy się autem klasy wyższej wybieramy opony kierunkowe przynamniej klasy średniej lub asymetryczne premium.

Do samochodów małolitrażowych optymalnym wyborem są modele z bieżnikiem kierunkowym klasy średniej lub ekonomicznej (w zależności od pozostałych preferencji). Do samochodów ze średniego segmentu cenowego najczęściej stosuje się opony klasy średniej lub opony premium, asymetryczne oraz kierunkowe. Do pojazdów sportowych, limuzyn i SUV-ów o dużej mocy silnika dobrym wyborem będzie ogumienie premium, zapewniajace maksymalne osiągi podczas szybkiej jazdy.

Bieżnik

W tekście dopatrzyliście się Państwo zapewnie określeń ‘opona symetryczna, asymetryczna i kierunkowa’. Cóż one dokładnie oznaczają? Otóż określenia te dotyczą układu bieżnika. Bieżnik symetryczny posiada identycznie ułożenie bloków po obu stronach bieżnika. Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym można montować w dowolny sposób – nie ma określonych wymagań co do kierunku toczenia. Opony z bieżnikiem symetrycznym są również najtańsze w projektowaniu i produkcji. Nie wymagają stosowania zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Opony tego typu sprawdzą się w małych i średnich autach osobowych oraz samochodach dostawczych.

Opony z bieżnikiem asymetrycznym dla odmiany charakteryzują się różnym układem po lewej i prawej stronie opony. Bieżnik ten ma umieszczoną na boku informację o sposobie montażu. Przykładowe oznaczenie „inside” oznacza, że jest to bok wewnętrzny, który powinien być zamontowany w kierunku „do auta”. Zewnętrzna część posiada masywniejsze klocki bieżnika, których zadaniem jest zapewnienie stabilności na zakrętach, zwiększenie tak zwanej trakcji bocznej oraz zapobieganie przedwczesnemu zużyciu. Wewnętrzna strona bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody oraz przyczepność podłużną. Specyfika budowy bieżnika asymetrycznego umożliwia dopracowanie parametrów obu połówek bieżnika pod przeznaczenie danej opony.

Bieżnik kierunkowy jest najczęściej stosowanym typem bieżnika w oponach zimowych. Charakteryzuje się wyznaczoną na boku strzałka, która wskazuje kierunek toczenia. Klocki bieżnika układają się we wzór przypominający literę „V”. Najważniejszą z punktu widzenia warunków zimowych zaletą bieżnika kierunkowego jest wysoki współczynnik odprowadzania wody i błota pośniegowego oraz dobre właściwości trakcyjne.

Czy warto oszczędzać?

Zdarza się, iż chcąc oszczędzić na zakupie opon zimowych rozważamy nabycie jedynie dwóch sztuk tak, aby zapewnić lepszą trakcję poprzez stosowanie ich na kołach napędzanych. Generalnie nie jest to najlepszym rozwiązaniem, ponieważ opony posiadające inne bieżniki będą reagować inaczej w określonych okolicznościach, co może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania samochodu i wystąpienia niebezpiecznych sytuacji.

Podobnie w przypadku używania jednocześnie ogumienia letniego/całorocznego i zimowego. Jest to sytuacja jeszcze bardziej niebezpieczna. Zważywszy na różne charakterystyki modeli przeznaczonych na dany sezon jest to niedopuszczalne.

Miejmy zatem w pamięci, iż tylko użytkowanie czterech tych samych opon zimowych o takiej samej głębokości bieżnika zapewnia pełne bezpieczeństwo jazdy.

Poszukując modelu najbardziej odpowiadającego potrzebom, należy zasięgnąć opinii ekspertów. Chodzi nie tylko o specjalistów w sklepach stacjach obsługi i stacjach diagnostycznych, ale również wyniki testów prowadzonych przez niezależne organizacje.