Opony zimowe – część pierwsza
Dopasowanie właściwego ogumienia do pory roku, warunków drogowych oraz naszych umiejętności jest jednym z wyznaczników poziomu odpowiedzialności kierowcy. Świadomość posiadania dobrych opon zimowych to również wiedza o ich możliwościach, co w efekcie przekłada się na styl jazdy, a więc i bezpieczeństwo. Zanim jednak zaczniemy myśleć o produktach konkretnej firmy, byłoby dobrze, abyśmy spędzili chwilę nad określeniem, jakich opon szukamy.
Zanim kupimy
Poza tym, że odpowiedź – szukamy opon zimowych – wydaje się całkiem trafna, musimy zastanowić się też, co sprawi, że będą one właściwe dla naszego auta. Pierwszym krokiem, który wykonamy będzie więc zdefiniowanie rozmiaru opony. To podstawowa kwestia, ponieważ rozmiar opony określa zakres bieżników, spośród których będziemy później wybierać. Pamiętajmy, aby w tej kwestii stosować się literalnie do zaleceń producenta. Własne pomysły lub też podpowiedzi ‘życzliwych specjalistów’, co do ewentualnych modyfikacji pozostawmy w sferze rozważań teoretycznych. Bezpieczeństwo jest istotne nade wszystko, toteż wybierając ogumienie, musimy zastosować się do rekomendacji producenta. Nie wolno zapomnieć również o zaleceniach producenta samochodu. W tym przypadku, należy dobrać odpowiednie indeksy prędkości i nośności.
Symbole
Każda opona została zadrukowana przez producenta różnorodnymi symbolami. Każdy z nich ma znaczenie i odnosi się do konkretnych parametrów. Tak więc interesujący nas rozmiar opony, zapisany został w postaci ciągu liczb i liter na jej zewnętrznej, bocznej ścianie. W znakomitej większości przypadków jest to notacja typu – 205/55 R16. Warto wiedzieć również, iż pierwsza wartość określa w milimetrach szerokość, druga natomiast to ujęta w procentach wysokość profilu, trzecia to podana w calach średnica felgi, na jaką należy zamontować oponę w tym rozmiarze. Litera „R” informuje, że opona posiada konstrukcję radialną. Indeks prędkości i nośności znajduje się przy informacji o rozmiarze ogumienia, np. 205/55 R16 91 V.
Indeks nośności na który również powinniśmy zwrócić baczną uwagę, to maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony, przy maksymalnej dopuszczalnej dla danego modelu prędkości. Jeżeli indeks nośności wynosi na przykład 91, oznacza to, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 615 kg. Mnożąc tę wartość przez ilość opon w aucie powinniśmy uzyskać liczbę nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu z pełnym obciążeniem. Informację tą znajdziemy również w dowodzie rejestracyjnym samochodu, w polu F1. Tak więc chcąc zachować nie tylko zalecenia producentów auta, opon, ale również wysoki poziom bezpieczeństwa na drodze, nie powinniśmy w jakikolwiek sposób testować opon z niższym indeksem nośności niż zalecane dla naszego auta.
Kolejnym kluczowym indeksem, który powinniśmy wziąć pod uwagę wybierając opony, jest indeks prędkości. Na oponach oznaczany jest literą na końcu ciągu jej parametrów. W przypadku wyżej wymienionej opony o standardowych parametrach 205/55 R16 91 V, będzie to litera ‘V’. Informuje ona, iż maksymalną dopuszczalną prędkością dla tego modelu jest 240 km/h. W przypadku ogumienia zimowego dopuszczalne jest zastosowanie mniejszego indeksu prędkości, ale nie może być on niższy niż Q (do 160 km/h).
Podobne, ale nie takie same
Rynek oferuje dziesiątki, jeśli nie setki modeli i typów opon w podobnych rozmiarach i o bardzo zbliżonych parametrach. Znakomita większość producentów dostarcza opony w bardzo szerokim portfolio, toteż wybór ogumienia sezonowego może stanowić pewne wyzwanie. Pamiętajmy jednak, aby nade wszystko kierować się formalnymi zaleceniami, które znajdziemy w instrukcji technicznej auta oraz na etykiecie opon. Parametry, którym będziemy się przyglądać określą klasę opon, z której wybierzemy właściwy dla nas produkt. Klasy uzależnione są od zastosowanych mieszanek produkcyjnych, wzorów bieżnika oraz zaawansowania technologicznego. Kategoria produktu przekłada się na wszystkie parametry, takie jak: cena, żywotność, opory toczenia, zużycie paliwa, przyczepność itd.
Standardowo przyjmuje się, iż opony klasy najwyższej, a więc premium powinny być stosowane w przypadku pokonywania dużych odległości, częstej jazdy w trasie, w przypadku, gdy kierowca prezentuje agresywny i dynamiczny styl oraz w sytuacji, gdy szukamy opon do auta o dużej mocy silnika. Jeżeli w spektrum naszych oczekiwań są dobre osiągi, a jednocześnie poruszać będziemy się zarówno w mieście, jak i na trasie, prezentujemy umiarkowany styl jazdy i posiadamy auto kompaktowe, niezłym wyborem będą opony klasy średniej. W przypadku natomiast, gdy pokonujemy relatywnie krótkie dystanse, poruszamy się głównie w mieście, jeździmy raczej spokojnie, a w naszym posiadaniu znajduje się auto klasy miejskiej, możemy spokojnie rozważyć opony klasy ekonomicznej.
Ze względu na teren, na którym poruszać się będziemy w okresie zimowym, dobrze będzie wybrać dostosowane do niego opony. W sytuacji zatem, gdy nie planujemy wyjeżdżać poza miasto, a więc spotykać będziemy się głównie z błotem pośniegowym, najlepszym rozwiązaniem będzie używanie opon, które pomogą wyhamować auto w sytuacjach awaryjnych. Optymalnym wyborem mogą okazać się więc kierunkowe opony klasy średniej lub ekonomicznej. W przypadku jednak, gdy zakładamy nieco dłuższe wyprawy, a na drodze może towarzyszyć na nie sprzątnięty śnieg, warto rozważyć zakup opon asymetrycznych klasy wysokiej lub średniej, ewentualnie o kierunkowych z segmentu premium. Wyjazd na narty wiązać będzie się zapewne z pokonywaniem wzniesień. Niejednokrotnie ośnieżonych, gdzie warunki mogą sprawiać duże problemy. Dla takich warunków warto wybrać opony kierunkowe dedykowane na śnieg. Agresywna rzeźba bieżnika, wyposażone w dużą ilość lameli i rowki w kształcie litery „V” pozwolą na efektywną jazdę.